سفاسف الأمور - سفاسف الأمور - المعصرة - بوابة الشروق
سفاسف الأمور
سفاسف الأمور أخر تحديث: الأربعاء 12 يونيو 2013 - 11:39 ص
سفاسف الأمور

●سيأتي قريبا اليوم الذي يتحلى فيه السياسيون والإعلاميون لدينا بالشجاعة والجرأة ليقول بعضهم للآخر " لو سمحت قولي يا خيبتها"، فيرد عليه الآخر "لما تبقى تقولي ياآخرة صبرها هابقى أقولك يا خيبتها".

 

●نعم أنا متأكد من وجود حياة ذكية عاقلة خارج كوكب الأرض ولا أحتاج لكي أثبت ذلك إلى المليارات التي تنفقها الدول المتقدمة في البلاهة. كل الكواكب من حولنا وشرف أمي وأمك ملأى عن آخرها بأذكياء عاقلين ولذلك قرروا أن يتواروا عن أنظار هذا الكوكب التعيس تماما ويستمتعوا بالحياة.

 

●إذا وجدت مواطنا أيا كان إنتماؤه يعتقد وسط كل ما نحن فيه من تخلف أنه الأفضل والأرقى والأفهم والأجعص والأنصح من كل من هم غيره فلا تتعجب وتذكر أن قطعة الخراء الأكبر حجما تعتقد حتما أنها سيدة الكابنيه.

 

●البلد المتقدمة يا صفية هي التي لا تقرأ فيها خبرا بعنوان (أولياء الأمور: حسبنا الله ونعم الوكيل في واضعي الأسئلة).

●الرغايين هم أكثر ناس في بلادنا يستخدمون تعبير "خلص الكلام". والمؤمنون بالحرية هم أكثر من يستخدمون في بلادنا تعبير "مات الكلام".

 

●من الفروق الجوهرية بيننا وبين العالم المتقدم أننا نضرب أبناءنا إذا لعبوا في الزبالة، ثم بعد أن يتوقفوا عن البكاء من أثر الضرب، نبعثهم ليرموا الزبالة على أول الشارع.

 

●رأيت فيما يرى النائم فقرة إعلانية بها إعلان يقول بصوت مخيف مقبض "بعد نجاح تجربة قطع النور كعذاب أليم في الحياة الدنيا.. قررنا إدخال الخدمة في جهنم. ننتظركم على أحر من الجمر". صحوت من النوم لأستغفر الله، فوجدتني غارقا في عرقي والبيت غارقا في الظلام فغرقت في الشتيمة ثم استغفرت الله ثانية وحاولت العودة إلى النوم.

 

●كلما سمعت أم كلثوم تشدو قائلة "ليلي ونهاري فكري بيك مشغول وحياتي ليك وحدك وليك على طول ولسه بتصدق حسود وعزول"، تنتابني بسبب طريقة أدائها الشكوك أنها كانت في البروفات تقول " ولسه بتصدق حسود وعزول يا "خ..".

 

●يا أخي الكريم والله أعرف أننا سنموت؟ إنت فاكر إن في حاجة غير كده مصبراني على العيشة بصحبتك؟. لو دامت حياة كهذه إلى الأبد مع أمثالك لما كنت سأتمنى الموت ولا كنت سأنتظره، كنت سأشرع فورا في الإنتحار.

 

●حوارية:

 

●إنت عمرك جربت حكاية اللوف بايت دي؟

 

●لا، عمري. وإنت؟.

 

●جربتها مرتين بس.

 

●صحيح حكاية إنها بتعلم كتير في الجسم؟

 

●لا، يعني بتقعد يومين تلاته مثلا حسب درجة الكالسيوم في سنان اللي بتعض، بس "الهيت بايت" بتقعد معلمة أكتر على الجسم.

 

●إيه ده، هو في "هيت بايت" كمان؟

 

●أمال إنت فاكر إيه؟، كل حاجة في الدنيا دي ليها عكسها، زي ما في عضة حب لازم يكون في عضة كراهية.

 

●طب وقعدت على جسمك قد إيه "الهيت بايت" دي؟

 

●قعدت ييجي تلاتين سنة.

 

●إيه ده.. إنت ابتديت التجارب الجنسية من بدري أوي.

 

●جنس إيه مش فاهم؟

 

●إنت مش بتقول عندك "هيت بايت" معلمة في جسمك من ييجي تلاتين سنة.. مين اللي عضها لك؟

 

●أمي الله يمسيها بالخير، قفشتني وأنا باشرب سجاير، فعضتني في إيدي،ومن ساعتها كلما أحن للسجاير شكل العضة اللي فاضل في دراعي يكرهني فيها، مش دي تحسب برضه "هيت بايت"؟.