عمرو أديب لطلاب «الثانوية»: «لو ملقتش إجراءات لمنع الغش حضر موبايلك وهتخش طب» - بوابة الشروق
السبت 20 أبريل 2024 6:24 ص القاهرة القاهرة 24°

الأكثر قراءة

قد يعجبك أيضا

شارك برأيك

هل تؤيد دعوات مقاطعة بعض المطاعم التي ثبت دعمها لجنود الاحتلال؟

عمرو أديب لطلاب «الثانوية»: «لو ملقتش إجراءات لمنع الغش حضر موبايلك وهتخش طب»

عمرو أديب
عمرو أديب
عمرو محمد
نشر في: الإثنين 24 أكتوبر 2016 - 12:20 ص | آخر تحديث: الإثنين 24 أكتوبر 2016 - 12:20 ص
قال الإعلامي عمرو أديب، إن وزارة التربية والتعليم لم تفعل شيئا حتى الآن لمنع الغش في امتحانات الثانوية العامة المقبلة في شهر مايو 2017، مضيفًا: «الدكتور الهلالي الشربيني، وزير التربية والتعليم، لم يتخذ أي قرار جديد في ذلك الشأن، كده يبقى إما مطنش، أو عايز الطلاب تفضل تغش».

ووجه «أديب»، في برنامج «كل يوم»، المذاع على فضائية «On E»، مساء الأحد، حديثه للطلاب قائلًا: «لو جيت على أول مايو وملقتش اجراءات لمنع الغش، متذاكرش، حضر نفسك، وحضر الموبايل بتاعك، وبإذن الله هتخش طب، إلا لو انت خايب ومبتعرفش تنقل»، مطالبًا الأهالي في تلك الحالة بالتوقف عن دفع أموال الدروس الخصوصية لأبنائهم.

وتابع حديثه قائلًا: «كنا في الابتدائية والإعدادية نمتحن محافظات، بحيث يختلف امتحان كل محافظة عن الأخرى، ومش ممكن صفحة شاومينج تسرب امتحانات 27 محافظة، لو قدروا يسربوها يبقى حلال عليهم، والبلد تولع بقى، ممكن النظام ده ميكونش فيه عدالة في الامتحانات لطلاب محافظة معينة لكن هيبقى حظهم كده».

وتساءل عن سبب عدم منع الطلاب من اصطحاب الهواتف المحمولة داخل لجان الامتحانات، متابعًا: «هو ليه دخول الموبايل للجنة مش ممنوع، مش عارف تفتش 20 طالب وهما داخلين اللجنة؟».


قد يعجبك أيضا

شارك بتعليقك