الحسيني لـ«وزيرة الصحة»: ردك هجمة مرتدة والمبادرات الرئاسية مش بتاعتك

آخر تحديث: الثلاثاء 14 يناير 2020 - 4:18 م بتوقيت القاهرة

صفاء عصام الدين وإسماعيل الأشول وأحمد عويس

جدد النائب محمد الحسيني طلبه بسحب الثقة من وزيرة الصحة هالة زايد، خلال تعقيبه على كلمتها التي ردت فيها على الوقائع التي تضمنها الاستجواب الموجه ضد بشان تردي أحوال مستشفى بولاق الدكرور العام.

وتوقف الحسيني، خلال كلمته أمام حديث الوزيرة عن تلقي أهالي بولاق الدكرور خدمة 100% من وزارة الصحة، قائلا: "يعني إيه ولاد بولاق خدوا خدمة 100% أنا بحلم الكلام بجد"، مضيفا: "الوزيرة تقول بولاق الدكرور تأخذ خدمة 100% هو في كده في مصر؟"، وانتقد ردها قائلا: "إيه شغل الهجمات المتردة ده".

وتابع الحسيني: "الوزيرة تتحدث كلام أكاديمي وهذه مشكلتنا في مصر، ماحدش يزعل مني من استخدام مصطلحات شعبية، أنا كده وانتخبوني علشان كده، مش لاقيين خدمة في الرعاية".

وقال: "أطالب أعضاء المجلس الموقر الموقر بسحب الثقة من الوزيرة، من يصدق هذا الكلام"، مضيفا: "الدنيا مية مية وما نتكلمش، الوزيرة تقول الخدمة في بولاق 100%".

وانتقد حديث الوزيرة في ردها على المبادرات الرئاسية الخاصة بالصحة، قائلا: "المبادرات الرئاسية مش بتاعتك، بتاعت رئيس الجمهورية".

وجدد الحسيني حديثه عن عدم وجود كراسي وتردي أوضاع النظافة وسوء أحوال الصرف الصحي داخل المستشفى، مردفا: "الكلام ده مش محتاج موازنات ده محتاج حد عنده ضمير وطني، الصرف الصحي الموجود أمام وحدة الغسيل الكلوي مش محتاج موازنة".

هذا المحتوى مطبوع من موقع الشروق

Copyright © 2024 ShoroukNews. All rights reserved