الكرش الشعبي: الحلقة التاسعة.. روما نوز ماكاروني جريل - بوابة الشروق
الجمعة 3 مايو 2024 4:08 م القاهرة القاهرة 24°

الأكثر قراءة

قد يعجبك أيضا

شارك برأيك

هل تؤيد دعوات مقاطعة بعض المطاعم التي ثبت دعمها لجنود الاحتلال؟

الكرش الشعبي: الحلقة التاسعة.. روما نوز ماكاروني جريل

بوابة الشروق
نشر في: السبت 12 أبريل 2014 - 5:38 م | آخر تحديث: الخميس 17 أبريل 2014 - 6:34 م

في حراسة المَرمَى: جانلويجي بوفون.

خط الدفاع (من اليمين لليسار): جيانلوكا زامبروتا، فابيو كانافارو، أليساندرو نيستا، باولو مالديني

خط المنتصف: جينارو جاتوزو، أندريا بيرلو، دانييلي دِ روسِّي (البعض سيرى أن ماوْرُو كامورينِيزي يستحق مكان، لكن تشكيلة 4-4-3 التي لا يلعبها الإيطاليين لن تسعفه كثيرًا)

خط الهجوم: روبرتو باجيُو، فرانشيسكو توتِّي، أليساندرو ديل بييرو.

شارة الكابتن: من المستحيل تحديد من يستحقها من بينهم.

***

بالنسبة للكثيرين، وأنا منهم، فأول شيء بييجي عالبال لحظة ما حد يقول إيطاليا، هي الكُورة. المنتخب الإيطالي، الجرِينتَا الإيطالية (المفترض إن معناها الروح/الحماسة بالإيطالية، لكن لسبب ما فَ جوجل ترانسليت مُصِر على إن لفظةgrinta معناها "حَصَى")، الكاتاناتشو (واحدة من كلاسيكيات الخطط الكروية عامة)، الاختلاف المصري حول ديربي إيطاليا: هل هو ماتش إنتر-ميلان وإي سي ميلان ولا ماتش أيه سي ميلان ويوفنتوس؟ الولع قديمًا بنابولي أيَّام مارادونا، والاهتمام مؤخرًا بنابولي بسبب هيجوايين وهامشيك وكاليخون ومن قبلهم إديسون كافاني، الجنون المُستمر مجسدًا في السوبر ماريو، والتطاحن البشري غير المفهوم لمشجعي الدوري الإسباني. والأكيد، إن كل ما سبق كُوم، وأشهر حكم في تاريخ الكورة، الإيطالي بييرلويجي كولينا، كوم تاني خالص قائم بذاته.

إيطاليا في العموم واحدة من أكثر دول العالم ثراءً بالمترادفات الذهنية. الكثيرون إيطاليا بالنسبالهم هي ما سبق، غيرهم إيطاليا بالنسبة لهم هي كل حاجة الأفلام قالت لهم إنه بيحصل في صقلية؛ فيلم "الأب الروحي" وتقبيل أيدي الكبار وموسيقى "نينو روتا"، وغيرهم تتجسد لهم إيطاليا في الأكل، ولهؤلاء، وغيرهم الصراحة، نتحدث اليوم.

رُومَانُوز مَاكَارُونِي جرِيل، أو Romano's Macaroni Grill، واحد من المطاعم الإيطالية اللي جت مَصر في آخر كام سنة. الأكل الإيطالي بشكل خاص، أو أكلات سكان دول حوض البحر الأبيض المتوسط، متشابهين للغاية مع بعضهم البعض وبالتبعية، معنا، وده بيخلي الطعم العام لمعظم الأكلات عند مختلف الدول –حتى وإن كانت أكلة لم تذقها من قبل- قريب من مخيلتك وسهل عليك تفهم الفلسفة المؤدية لُه. المحل ملوش حاليًا في مصر إلا فرع وحيد في مول سيتي ستارز، وده شيء له ميزة وضرر في نفس الوقت.

الميزة الأعظم في تواجدك داخل مول، هو ضمانك لأن في عدد معين من بني آدم حيشوفوا محلك يوميًا، وبالتالي، فَ ده بيسهل عليك اجتذاب زبائن جدد. الضرر الأعظم لوجودك داخل مول، هو إنه مهما تعبت في تصميم المحل ومحاولة خلق روح خاصة للمحل، حيفضل الانطباع العام هو إنك جوه مول، ويمكن ده واحدة من نقط ضعف القعدة في ماكاروني جريل. بالرغم من محاولته محاوطة كل شيء بالخشب والحجارة وخلق روح دافية، إلا أن أي نظرة للخارج مش حتشوف إلا لون أبيض وسيراميك وتكييف مركزي. الشيء اللطيف جدًا للأطفال بالذات في المطعم، هو إنه بدلًا من المفرش المعتاد على كل الترابيزات، هم بيحطوا فرخين ورق أبيض ومجموعة من ألوان الشمع- ما مدى ملاءمة ألوان الشمع للأطفال من الناحية الصحية؟- وده قمة المتعة للأطفال.

أول ما تقعد، حيجيلك رغيف عيش لسه طالع من الفرن، ومعمول بالأعشاب وجنبه غموس زيت زيتون. العيش طعمه شهي جدًا وطازج جدًا، وزيت الزيتون لو زودت عليه شوية ملح وشوية فلفل، حتتمزج حقيقي. لو حتبتدي بالمُقبلات، فنصائحي لك تتلخص في الآتي: الـ"سبايسي ريكوتَّا ميتبولز"، وهي عبارة عن كُفتة –اللي هي كفتة مكورة، قريبة نوعًا ما من كفتة الرز المصرية- بجبن الريكوتا وشطة. تمازج الطعم الحار للشطة مع جبن الريكوتا الهادئ مثالي لفتح الشهية. الاختيار الثاني، والأمثل، للمقبلات، هو "غموس" الجمبري مع الخرشوف والسبانخ وجبن البارميزان، وعارف إن الوصف يبدو منه إن مفيش ولا طعم من دول لايق على الثاني، بس صدقًا، ده واحد من أحلى المقبلات اللي ذقتها للآن في مصر. ذوبان جبنة البارميزان، مع تداخل الخرشوف والجمبري المقطع لقطع صغيرة مع السبانخ قادر على نسف أي اعتراضات مسبقة عندك على الخرشوف –عادة، انا مش الشخص المحب للخرشوف نهائيًا- أو السبانخ.

وبما إنه مطعم "إيطالي"، فالتنميط الطبيعي الخاص ب "حناكل مكرونة ولا بيتزا انهارده؟" حيخدمك جدًا. البيتزا بتاعة ماكَاروني جريل هي أقرب للبيتزا الإيطالية عن الأمريكية. اختياري المفضل هناك هو بيتزا البيبروني، وده بالنسبة لي هي البيتزا الأساسية الواجب تجربتها في أي مكان بيقدم بيتزا، وبيتزا الجمبري/ السي فوود هناك. بيتزا الجمبري للأسف مفيهاش أنشوجة، ونصيحة، دائمًا اطلبوا زيادة الأنشوجة على أي بيتزا سي فوود/جمبري/سالمون وادعولي.

أما بالنسبة للمكرونة، اذهب للـ"بينِّ رُوستِيكَا"، وهو شِبه طاجن، فيه مكرونة وفراخ وجمبري و*غرقان* في جبنة البارميزان. الطبق ده المفروض لفرد، بس عادة، كمية الكريمة والجبنة اللي فيه أكثر من احتمال شخص واحد. مزيج الجبنة والمكرونة فيه يِهبلٌ. كمان، كارميلاز تشكين ريجاتوني، المكون من مكرونة ريجاتوني وفراخ ومشرووم وبصل مِتكَرمِل، وطعم البصل المِتكَرمِل ده يتكتب فيه دواوين بذاته. الطبق ده عامة "حلو" المذاق شوية، فلو مش بتحب تاكل وجبة أساسية حُلوَة، بلاش. التشيكن بورتبيلُّو كمان لطيف، خصوصًا مزيج الفراخ المشوية مع الموزَّاريلَّا وأورزو السبانخ (ملهاش علاقة بالرز، ده نوع آخر من المكرونة شبيه بلسان العصفور كده). الباستا ميلانو (مكرونة وطماطم مجففة، وده مكانتها عالية في القلب، ومشرووم وصوص الثوم) لازم تتجرب في مرة، أي شيء فيه طماطم مجففة ومشرووم سوا سوا يستحق منك الاهتمام وانك تاخده بجدية.

اللحوم عند مَاكَارُوني جريل كمان لطيفة، طعمها حلو، وبيعرفوا يسووها كويس حسب طلبك. لو عايز تفتكر ايه هي قطعيات اللحوم المختلفة وازاي تفرق بينها، ممكن تراجع المقال ده «الكرش الشعبي (7)»

وإن كنت أنصح دائمًا بالجريلد-فيليه، طعمها لطيف ومألوف ومعاها بطاطس وأسباراجوس (تخيل فاصوليا خضرا بس على أطول!). اللازانيا هناك طعمها أكثر من عادي، وأنا شخصيًا مش لاقي أي شيء مُدهش في فكرة اللازانيا –ماعدا حُب القط جارفيلد الجارف لها- عن المكرونة الاعتيادية.

الحُلو الوحيد اللي جربته هناك كان التيراميسو، وللصراحة، كانت أكثر من عادية؛ لا حلوة ولا وحشة. يمكن من الأشياء السخيفة شوية في مَاكَاروني جريل، هو الود "الزائد" شويتين من المضيفين هناك، والابتسام المبالغ فيه، اللي بيخليك تحس إن يا في مقلب ما بيتحضر وشوية وحد حيشاورلك عالكاميرا الخفية، يا في غاز مُضحك غير مرئي وغير مشموم في المكان. ده غير إصرارهم الأولي على إنه يفتح إزازة مياه فوَّارة رغم إني مش عايز غير مياه عادية. المشروبات الغازية هناك كلها بنظام إعادة الملئ، فمعاك مشروبات لحد ما تزهق. كمان، الأسعار هناك غالية شوية، فإعمل حسابك على إنك حتدفع أكثر من 100 جنيه للفرد في معظم الحالات. وبما إنه في وسط واحد من أشهر مولات العاصمة، توقَّع إنك حتستخدم حمام المول ذاته.

ولأني من محبي المكان جدًا، فأنا حفضل آمل إنهم يفتحوا فرع ليهم في مكان فيه نور وسما وشوية موسيقى إيطالي وماتش في الكالتشيو (الدوري الإيطالي) بتعليق إيطالي على التليفزيون، وواحد يستقبلك عالباب بـ: بِنفِينُوتو، سِنيور.

اقرأ اضاً:

الحلقة الأولى من «الكرش الشعبي»: على سكان كل ضفة في النيل الالتزام بضفتهم.. و«مدد يارفاعي مدد»

الحلقة الثانية من الكِرش الشعبي : رحلة البرجر المصري

كرش شعبي 3: كِبدِة وَسُجُق البِرِنس.. دُرَّةُ التَّاجِ الإمْبَابِيْ

الكرش الشعبي (4): الفُول والطَّعمِيَة، بَيْنَ الحَدَاثَةِ والأُصُولِيَّة وَمَا بَعدهمَا(1)

الكرش الشعبي (5): الفُول وَالطَّعمِيَّة بَيْنَ الحَدَاثَةِ والأصُولِيَّةِ وَمَا بَعدهمَا (2)

بالفيديو.. الكرش الشعبي (6): ستوديو مصر

الكرش الشعبي (7): دليلك للهروب باحتراف من الحوسة.. في حالة ما اتدبست في عزومة تتجاوز الرز والكوسة

الكرش الشعبي (8): مطبخ القاهرة.. كايرو كيتشن



قد يعجبك أيضا

شارك بتعليقك