عمرو أديب: اللي بيحصل في قطع النور ده عبث.. الأجهزة بتبوظ - بوابة الشروق
الأربعاء 19 يونيو 2024 11:05 م القاهرة القاهرة 24°

الأكثر قراءة

قد يعجبك أيضا

شارك برأيك

هل تؤيد دعوات مقاطعة بعض المطاعم التي ثبت دعمها لجنود الاحتلال؟

عمرو أديب: اللي بيحصل في قطع النور ده عبث.. الأجهزة بتبوظ

هديل هلال
نشر في: الإثنين 20 مايو 2024 - 10:22 م | آخر تحديث: الإثنين 20 مايو 2024 - 10:22 م

قرر الإعلامي عمرو أديب، تغيير مناشدته للحكومة والتي طلب فيها التوقف عن تطبيق خطة تخفيف الأحمال خلال الأسبوع الجاري بسبب الموجة شديدة الحرارة، أو تقليل مدة القطع لساعة.

وناشد خلال تقديمه لبرنامج «الحكاية»، المذاع عبر فضائية «mbc مصر»، مساء الاثنين، الحكومة عدم قطع الكهرباء لمدة تزيد عن ساعتين، معقبًا: «النور بقا بيقطع أكثر من ساعتين وأكثر من مرة، والأجهزة بتبوظ.. هو موت وخراب ديار».

وقال: «طالب إنكم تبقوا ناجحين في قطع النور، إذا كان من قطع النور بد ليس من العقل أن تضيع حياتنا.. الحر والضغط فاهمين، الظروف صعبة مش فاهمين، مفيش فلوس مش عارفين، أنت ناوي تكمل كده، طب النور بيقطع أكثر من ساعتين وأي وقت في اليوم، مبقاش في جدول معين».

ووصف ما يحدث بالنسبة لتخفيف لأحمال بـ«العبث»، مضيفًا: «السادة في مجلس الوزراء مش شايفين اللي بيحصل، اللي بيحصل ده عبث، إحنا رضينا خلاص بقطع النور لكن كمان هيتقطع غلط!»، بحسب تعبيره.

ونوه أن المسئولين لا يخرجون للرد على المثار من المواطنين بشأن زيادة ساعات قطع الكهرباء، مستطردًا: «إيه الإصرار إنك مش عاوز تكلمني وتقول لي، فيها إيه أنك تقول آسف وتاخد بخاطري وتطبطب عليا، لكننا مبنسمعش حاجة من وزير الكهرباء أو الوزارة خالص».

وأشار إلى أن البعض قد يعارض كلامه، مختتمًا: «اللي شايف إن قطع النور جهاد نفس في درجة حرارة 44 ربنا معاه، لكن في ناس كبيرة في السن وناس معهاش فلوس تجيب أجهزة بـ45 ألف جنيه.. التكييف العادي بـ45 ألف جنيه».



قد يعجبك أيضا

شارك بتعليقك