في دايرة الرحلة (3): دليلك للاقامة الرخيصة (نسخة البنات والمتزوجين).. - نور الدين إبراهيم - بوابة الشروق
الجمعة 26 أبريل 2024 3:23 ص القاهرة القاهرة 24°

احدث مقالات الكاتب

شارك برأيك

هل تؤيد دعوات مقاطعة بعض المطاعم التي ثبت دعمها لجنود الاحتلال؟

في دايرة الرحلة (3): دليلك للاقامة الرخيصة (نسخة البنات والمتزوجين)..

نشر فى : الخميس 6 فبراير 2014 - 4:25 م | آخر تحديث : الخميس 6 فبراير 2014 - 5:25 م

عرفنا المرة الي فاتت ازاي تشوف مكان اقامة لو مسافر لوحدك وشلة صحاب وبتدور على أدنى تكلفة ممكنة، لكن كما قلت، دا مش هيكون دايما الاختيار المفضل للبنات مثلا، أو للمتجوزين الي مش عايزين يدفعوا فلوس كتير بس برده مش عايزين بهدلة، يعني عايزين يسافروا وينبسطوا ..

لدول، أهديهم الاختيار دا وهو «الإيجار»..

غرفتنا انا وجيمي في بيت اليكس في فلورنس

هناك موقع رائع – في الحقيقة عدة مواقع لكن من التجربة هذا أفضلها – هو airbnb.com، وهو باختصار فيه ملاك عقارات يريدون تأجيرها بشكل مباشر، أحيانا يكون ايجار شقة كاملة من بابها، أو غرفة في بيتهم للزوار وهو ما فعلته شخصيا في فلورنسا، وأقمت مع جيمي في غرفة في شقة ايطالي فلورنسي لطيف يدعى أليكس وكلبه اللطيف –اللطيف جدا – "ليونايدس" على اسم المقاتل الاسبرطي نظرا لقوة عضلاته وتقسيمها (حاولنا نصوره لكن مبيهدمش!)، والكلب دا كان موضوع لوحده لأني –بكل خجل- أخاف الكلاب كثيرا، وكان "ليونايدس" لسبب ما يحبني جدا وأول ما اظهر في الشقة يفضل يجري ورايا، وانا اهرب منه وأصبح مثار سخرية جيمي(رفيق الرحلة) وأليكس طوال الوقت للأسف، ولن انسى المرة التي كنت اناقش فيها جيمي إذ كان في تقديره دخل "ليونايدس" غرفتنا من قبل وهل من الممكن الصلاة فيها؟ حتى جاء الرد سريعا بدخول "ليونايدس" وتمرغه على كل نقطة من السرير !..

ولكني انتقمت من سخرية جيمي في نهاية الاقامة، كان أليكس يلعب مع "ليونايدس" كالعادة ويدخل اصابعه في فمه مظهرا لنا انه لن يعضه، وبيده المليئة بلعاب الكلب اصر على مصافحة جيمي واحتضانه ..

كان مشهدا لا ينسى. وكانت اقامة في مجملها رائعة وتكلفتها 10 يورو في اليوم الواحد فقط، لاننا اخترنا أن نسكن في مدينة براتو القريبة من فلورنسا بمسافة 45 دقيقة بالمواصلات. وهذا مثال كما أسلفت على أن الايجار من الممكن ايضا ان يكون احيانا أرخص من الهوستلز !