في دايرة الرحلة (2): دليلك للاقامة الرخيصة والممتعة في السفر والسياحة.. - نور الدين إبراهيم - بوابة الشروق
الخميس 25 أبريل 2024 9:15 م القاهرة القاهرة 24°

احدث مقالات الكاتب

شارك برأيك

هل تؤيد دعوات مقاطعة بعض المطاعم التي ثبت دعمها لجنود الاحتلال؟

في دايرة الرحلة (2): دليلك للاقامة الرخيصة والممتعة في السفر والسياحة..

نشر فى : الخميس 30 يناير 2014 - 3:15 م | آخر تحديث : الجمعة 31 يناير 2014 - 1:39 م

جدران بتحضن جوا منها قلوب كتير ...

وابواب بتقفل عالجنايني وعالوزير ...

شباك موارب من وراه واقفة الصبايا ...

قضوا النهار في الوقفة الوقفة قدام المرايا ...

اسرار كتير عدد البيوت في الشوارع ...

 


حجزنا التذكرة ؟ قررنا مسار الرحلة ؟ ، الخطوة الجاية ايه بقى..

هنقعد فين ؟!...

عندك للاقامة اختيارات عديدة ولله الحمد حسب استعدادك لتحمل المشقة وحسب كمية الفلوس الي انت مستعد تدفعها. ولأن الاستفاضة فيهم هتاخد وقت طويل ، فقررت اني اشرحها على مرتين. طبعا أنا عارف ان البهدلة قد تكون اختيارا واردا مقابل التكلفة الزهيدة عند الشباب. لكن الوضع دا مش شرط ينطبق على البنات بشكل عام، أو المتزوجين مثلا، عشان كدا في الجزئين دول هتكلم عن كل المستويات، المرة دي عن الاختيارات الأدنى في التكلفة على الإطلاق واختيارات أعلى شوية مناسبة لاغلب الشباب والمرة الجاية هتكلم عن مستوى اعلى قليلا عادة بتفضله البنات والمتزوجين بشكل عام ، لكن الي أوعدك بيه انك لو سمعت كلامي ، أكبر مبلغ هتدفعه في الإقامة في النهاية مهما كان المستوى الي هتختاره هيكون أرخص من الإقامة في اوتيل بشكل عام ..

أدنى تكلفة سفر ممكنة على الإطلاق طبعا هي "صفر" !...

أيوه حقيقي، ممكن متدفعش حاجه خالص ..!

Couchsurfing!

 

محبو السفر الي عندهم استعداد انهم يستضيفوك في بيتهم فترة اقامتك كتير جدا! ، محبو السفر العتيدين بيحبوا الموضوع دا ، بنسميه couchsurfing ، وهو محبوب لأنه أولا بيشيل من عليك تكلفة الإقامة بالاضافة لميزة تانية هي mingling with locals! أو الإختلاط بالمواطنين المحليين من البلد، ودا بيديك رؤية اكثر أصالة وعمقا عن ثقافة أهل البلد ، وبتساعدك على انك تخوض تجربة حقيقية لقلب البلد مكنتش هتخوضها لو انت نزيل فندق مثلا ..

لكن طبعا دا على حساب ان مستوى الاقامة مش عالي اوي عادة بالاضافة لقلة الخصوصية واحتياجك لمراعاة انك ضيف مش صاحب مكان قاعد فيه بفلوسك ..

الاختيار ليك، أشهر موقع على الاطلاق للخدمة دي هو couchsurfing.org وهو منتدى لمحبي السفر. وهتحتاج تعمل عليه حساب مجاني-ممكن يتم ترقية عضويتك لعضو معرف- verified- بمبلغ بسيط لتحسين فرصك في ايجاد مستضيف- ويفضل انك تكون على الموقع قبل فترة من سفرك وتختلط بالاعضاء وتشارك الحديث، والأفضل انك تبادل فائدة بفائدة وتعرض استضافة مسافرين آخرين بمنزلك ليظل الموقع ساحة تبادل استضافة لكن الاختيار لك في النهاية ..

موقع آخر يقدم نفس الخدمة ويحظى بشهرة طيبة هو hospitalityclub.org

بشكل شخصي ، لم أجرب الcouchsurfing لكن أنوي جديا تجربته في رحلتي القادمة باذن الله وسأعود بعدها بمعلومات أكثر اقدمها لكم عن التجربة ، لو حد من القراء عنده تجارب مع الcouchsurfing، يا ريت يشاركنا تحت في التعليقات ..

يلي هذا المستوى حل آخر قليل التكلفة أيضا وهو الهوستلز hostels ، وهي مثل فنادق صغيرة او بنسيونات او بيوت شباب موجودة في كل المدن، وهذه الأماكن أعلى مستوى كثيرا من الانطباع العام لدى الناس عن بيوت الشباب، لكنها طبعا أقل في التكلفة والمستوى من الفنادق ، وهي كثيرة جدا في كل مدن العالم تقريبا ، ولكن مستوياتها تتباين كثيرا لذا عملية اختيار هوستل نظيف وجيد ومناسب للاقامة عملية في غاية الأهمية والدقة ..

-----------------------------------

أشهر موقعين عالميين للهوستلز هما ‫hostelworld.com و hostelbookers.com ...

معلومة: من التجربة والبحث ،تتراوح أسعار الغرف في اوروبا للأماكن الجيدة بين 15-30-35 يورو حسب المكان والمستوى والغرفة..

اختيارات الغرف عادة تتراوح بين نوعين أساسيين ، الغرف الخاصة وبتكون ممكنة لشخص او 2 حتى 4 و 6 حسب الهوستل وامكاناته، ودي بتكون أغلى بعض الشئ، وقد تصل –أحيانا- لأسعار قريبة من الفنادق، ولهذا ينصح محترفو السفر بالسفر في مجموعات صغيرة لأن كلما كانت الغرفة لعدد أكبر كلما كانت التكلفة أقل

اوضة الهوستل بتاعتنا في روما ..

 

فيري امبورطانط انفو: العدد السحري المثالي للسفر : 4، أغلب الوقت تستطيع ان تجد سعرا ممتازا لغرف ال4 أشخاص الخاصة، ومتواجدة في أغلب الهوستلز..

النوع الثاني من الغرف هو الغرف المشتركة او الdorms وهي تشبه بالضبط ما تراه في المدارس الداخلية، غرفة بها 3-4 أسرة دورين يكون في الغرفة 6 الى 12 انسان احيانا، احيانا مختلطة واحيانا هناك فصل بين الجنسين، مميزات الdorms في التكلفة الرخيصة. فهي أقل تكلفة في الهوستلز وأيضا في الصحبة، ففي الدورمز مفيش مجال انك متتعرفش على رفاق الغرفة ، والذين هم في العادة مسافرون ورحالة مثلك ودائما ودودون محبون للتعرف على ناس من بلدان مختلفة..

Hostel dorms

 

ولا اظن العيوب تحتاج لتفصيل، النوم مع 9 افراد في نفس الغرفة لا يحتاج لكثير من التفصيل ..

فمثلا لا يكون الدورم دائما مليئا بالودودين، احيانا تحدث اشياء لا يفضل ان احكي عنها، صدقني انت لا تريد ان تعرف رغم ان فيه حاجه اسمها hostel dorm etiquette لكن مش كل الناس بتتبعها

..

لكنها في النهاية تصبح قصصا طريفة تحكيها لاصدقائك (لو عندك قصص طريفة عن أشياء كهذه أرجوا ان تشاركني بها في التعليقات!).

---------------------------------------------------------

اختيار الهوستل السليم يحتاج لكثير من البحث والتدقيق وقراءه تقييمات المسافرين وتقييم الخدمات الموجودة واختيارها والموضوع يحتاج فعلا ان افرد له مقالا خاصا وسأفعل عما قريب ..

وطبعا في النهاية هناك مجال للمفاجآت والأمر يعتمد على اختيارك وقدراتك ..

الي انتوا شايفينه دا كل الاوضة، خلصت كدا انا اصلا واقف برة اصور عشان مليش مكان جوا

 

انا والبرنس رفيق الرحلة Ahmed Essam Gamalكنا نقطن في فينيسا حرفيا في حاوية من حاويات التريلات ، اخترناها لان سعرها كان 8 يورو في اليوم ! وكان في حتة مقطوعة على بعد 45 دقيقة من فينيسا ، المشهد قدامها كان مخيف ..


ولكن لمساعدة القارئ العزيز هذه بضعة عوامل انتبه لها جيدا وانت تختار هوستل :..

-تأكد من وجود انترنت "مجاني" ، احيانا يكون هناك انترنت ولكن ليس مجانيا..

-لا تستهن بأمر الحمام والمياة الساخنة والدش ، حاول ان تعرف ان كان الحمام "خاص" ام "مشترك" –هناك فرق في التكلفة بالطبع- واعرف "مشترك" بين كم فرد، تأكد في الreviews من اي اشارة لنظافة الحمامات

-تأكد من مكان الهوستل وتوافر مواصلات عامة منه واليه وحتى موعد متأخر ليلا

-راجع جيدا توقيت الcheck-in and out وقارنها بمواعيد رحلتك ..

-بشكل عام، لا تضيع وقتك بالنظر لهوستل تقييمه العام اقل من 75%، وحاول دائما الابتعاد عن الهوستلز التي تملك عدد تقييمات ضئيل

-تأكد من وجود خزانات لحفظ اشيائك الثمينة خاصة لو مسافر بأجهزة الكترونية..

-هل هناك افطار؟ ما مكوناته؟ تعليقات الناس على جودته ؟

 

في الحلقة القادمة: إختيارات لمن يبحثون عن مستوى أعلى بعض الشئ دون دفع تكلفة غرفة في فندق .. خصوصا للمتزوجين الراغبين في السفر والانبساط.


تابعوني على:

تويتر

http://www.twitter.com/NourEldin_z3r0

فيسبوك

http://www.facebook.com/ze3r0

Follow me for more life hacks on Nawarny.com

(Site under construction, check the FB page for now)

http://www.facebook.com/nawarny11


التعليقات