فيديو.. أحمد أمين يكشف سر «قصة الحب» بين المصريين والسفر - بوابة الشروق
الإثنين 29 أبريل 2024 4:43 م القاهرة القاهرة 24°

الأكثر قراءة

قد يعجبك أيضا

شارك برأيك

هل تؤيد دعوات مقاطعة بعض المطاعم التي ثبت دعمها لجنود الاحتلال؟

فيديو.. أحمد أمين يكشف سر «قصة الحب» بين المصريين والسفر

أماني أبو النجا
نشر في: السبت 17 ديسمبر 2016 - 12:03 ص | آخر تحديث: السبت 17 ديسمبر 2016 - 12:03 ص
بطريقة ساخرة، كشف الفنان أحمد أمين، سر قصة الحب التي تربط المصريين بالسفر، قائلا: "عايز تعرف قد إيه فكرة السفر واكلة جزء كبير من دماغنا ووجدانا، شوف الأغاني بتاعتنا وأحسب نسبة كلمات الرحيل والغربة والفراق والترحال هتلاقيها لا تقل عن 85%، والباقي مواضيع تتعلق بالشوق واللهفة بسبب السفر أيضًا".

وخلال حلقة برنامجه "البلاتوه"، المذاع على قناة "النهار"، الجمعة، سلط "أمين" الضوء على ما أسماه بـ"الأفورة" في الأغاني التي تدور حول السفر والترحال بطريقة كوميدية، قائلا: "تخيل أغنية (يا وابور قولي رايح على فين) أغنية طويلة بيقيم فيها المغني حوار مع الوابور عشان بس يعرف القطر رايح فين، طيب ما تسأل الكمسري أريحلك؟!".

وتابع: "السفر عندنا مرتبط ارتباطًا شرطيًا بالتقطيم، يعني نحسس إللي هيسافر بكل أنواع الجحود والذنب والقسوة، مع إن أبوه موصي طوب الأرض عشان يعرف يسافر وأمه تفضل تدعي طول النهار عشان يسافر".

وأشار إلى وجود أسئلة غريبة في الأغاني التي تتحدث عن السفر، قائلا: "يعني إيه (لما انت ناوي تغيب على طول مش كنت آخر مرة تقول) يعني مش عارف عايزه يقول إيه بالظبط، وكمان (جاي في إيه وسافرت في إيه وماريحتش عندنا ليه) طيب ما تسيبي الجدع على راحته، هو يعني طفش من شوية!".

وأكد أن المصريين لهم عادات غريبة عند معرفتهم بسفر أحد الأشخاص إلى نفس البلد التي سافر إليها أقربائهم، مضيفًا: "أول حاجة يعملوها يقوموا باعتين أي حاجة لقرايبهم مع الشخص المسافر دا.. أي حاجة حتى لو شريط كاسيت أو كيس ملوخية ناشفة أو كيس لب، المهم يبعتوا حاجة".

 



قد يعجبك أيضا

شارك بتعليقك